čtvrtek 27. února 2014

ZNOUZECTNOST



Jelikož řeším docela náročné věci v nevirtuálním světě a taky hodně pracuju, tak si dáme jedno nenáročné kosmetické okénko.

Souběh ne úplně příznivých okolností měl za následek, že mi začala docela bláznit pleť a kůže, reagovala na kdeco, pnula, hřála, pupínkovala, ucpávala póry, vlasová pokožka se kombinovaně mastila a vysušovala a celkový diskomfort výrazně překračoval snesitelnou hranici. Příčina mi byla víceméně jasná, ale některé věci jaksi neurychlíte nebo se jim stejně nevyhnete, tak jsem se snažila najít maximální pomoc v kosmetice. Nějak výrazně měnit kosmetickou rutinu se mi ale nechtělo, protože většina věcí mi dlouhodobě funguje a ze zkušenosti vím, že hledat něco v okamžiku, kdy se vám pleť zblázní, je záruka unáhlených nákupů věcí, které použijete jednou, abyste zjistili, že to vyjde nastejno s tím, co už máte... Navíc jsem váha s ascendentem v panně, takže kombinace nerozhodnosti a šetrnosti a koupit cokoliv nového je opravdu dlouhý rozhodovací proces. Z této „zoufalé“ situace ovšem vzešlo několik věcí, které si hodlám uchovat i nadále a díky kterým se mi znatelně ulevilo.

No poo metoda mytí vlasů

Tak na to jsem narazila u Cyklistky. Musím jen poznamenat, že mě šíleně odpuzuje název, já jsem všemi deseti pro vulgarismy, takže odteď se bavíme od no shit metodě, ano :-) Pokud se vám to nechce číst, tak prostě jde o to, že si vlasy umyjete jedlou sodou a spláchnete roztokem octa. Soda vytvoří takovou jemně peelingující pastu, kterou vetřete do mokrých vlasů a hlavně kůže, masírujete (já asi tak 3 minuty, víc já nedám), pak to spláchnete vodou a jako závěrečný oplach použijete roztok octa (ideálně jablečný, já mám obyč, ředím od oka, ale tak asi 1:10, když nejsem líná, uvařím kopřivový čaj a přidám to k tomu). Byl to pokus ze zoufalství, protože ta kůže už mě už fakt trápila a výsledek naprosto předčil všechna očekávání.

Nicméně vsuvka – mám rovné, jemné vlasy v délce po ramena, bez problémů rozčesatelné bez použití kondicionéru, rychle se mastí a plihnou, po umytí jeden den ok, druhý den culík, třetí den na umytí. Jsou dlouhodobě barvené hennou, takže silikony nepoužívám už dlouho, občas myju práškovými šampony (shikakai, ajurvédské směsi, lávová zem). Takže jsou na takové skopičiny zvyklé, co by no shit provedlo s vlasy chemicky barvenými ošetřovanými standardní kosmetikou fakt nevím, takže toto na vlastní nebezpečí.

Můj výsledek je následující – vlasy vypadají jak po umytí šamponem, jsou lesklé, uhlazené, ale vzdušné, pokožka je úplně zklidněná. Vlasy se mastí přibližně stejně rychle jako po umytí klasickým způsobem. Já to teď dělám tak, že nemyju po těch třech dnech zase sodou, ale jen  spláchnu vodou a nějakým přelivem (černý nebo bylinný čaj), protože té kůži chci dát ještě trochu oddech a taky čekám, jestli se začnou časem mastit pomaleji, což by teoreticky měly.

Nemazat na noc

Klasika, kdokoliv to zkusí, zjistí, že to funguje. Já to akorát nikdy nevydržím dlouho, pokaždé mi časem otrne a začnu řešit, že by určitě bylo dobrý, kdyby člověk té pleti přes noc trochu přilepšil...zvlášť, když na něj v koupelně pomrkává tolik věcí... Ale budu se snažit vytrvat, ten rozdíl je fakt znát.


Bye, bye love... teda oleje

Prostě mě vysušují, ať pod ně stříkám cokoliv. Žádné šupinky nebo tak, ale totálně dehydrovaná pleť. Takže oleje zařadím jako několikadenní kůru v časech dobré pleti, nikoliv jako záchranu v časech špatné pleti. Nebo jako lokální péči, protože rakytník v kombinaci s neemem funguje fakt skvěle.

DIY – masky

Momentálně nemám doma žádnou masku, což je hlavně výsledkem té nerozhodnosti, že teda vlastně nevím, co chci – hydratační, čistící, night pack, detox, regenerační...? Takže to vyhrála kombinace droždí (neustále totiž nakupuju droždí, kdybych náhodou chtěla něco upéct, takže ve 90% případů mi projde), zeleného čaje (piju několikrát denně, takže je pořád někde nějaký rozpitý hrnek, takže antioxidanty a minimální úsilí) a kurkumy (umí všechno a je sluníčkově žlutá, někdo potřebuje ještě jiný důvod?). Pokud je maska nespotřebovaná, vydrží bez problémů týden v lednici. Plánuju ještě koupit jíl, který mi před časem došel a na nějakou hotovou masku asi taky dojde, ale zatím to není urgentní.

DIY – peeling

Toto byla nutnost, bo jsem byla zoufalá. Černé tečky se mi množily geometrickou řadou a pleť po obnově prostě volala... Jenže od léta, kdy jsem měla šílený záchvat ekzému, mi zůstala na obličeji místa, kde je pleť křehčí a kyseliny, které mi vždycky krásně fungovaly, ji doslova vyžírají, je to nepříjemné a pak se v těch místech stejně osypu. Z toho stejného důvodu se trochu bojím mechanického peelingu i Dermalogica Daily Microfoliant (použitý cca 1x za 14 dní) začal být moc agresivní... Takže záchrana z kuchyně vypadá následovně – mleté ovesné otruby a jedlá soda v poměru cca 4:1 zalité opět zeleným čajem. Je to jemné, efektivní a po opílingování nechám zaschnout jako masku a výsledek se mi fakt líbí, pleť je čistá a zklidněná.

DIY – deodorant

Taky nutnost. Ten můj ekzém v létě byl totiž opravdu brutální (občas jsem do sebe sypala analgetika jak lentilky jen proto, aby to prostě na chvíli přestalo bolet a já se nezcvokla a doteď nevím na 100%, co to způsobilo, u těch kožních věcí to je vždycky docela problém odhalit, navíc řešit u sebe věci, které jsou způsobeny něčím, co de facto nechci vědět, je docela oříšek...). A velké ložisko bylo právě v podpaží, kde se mi čas od času ještě pořád ještě maličko objeví. Nicméně od té doby nesnesu skoro žádný deodorant, všechny mě dráždí a pokud tam ten ekzém je, tak tam samozřejmě nemůže přijít vůbec nic. Samotný kamenec mi taky moc nesedí, navíc mi děsně vadí, jak se musí namáčet. Moje řešení asi nebude úplně pro každého, ale mně 100% vyhovuje – rozebrala jsem klasické kuličkové deo (adidas šel rozdělat úplně bez problémů), vyhodila obsah a nahradila ho čistým mandlovým olejem s levandulovým a rozmarýnovým éteráčkem. Funguje jako průměrný deo, ale ta péče je znát a pokud to člověk nepřežene s množstvím, tak by to ani nemělo dělat fleky na oblečení.

Mycí sliz

Napřed jsem ho vyrobila na ruce, protože moje děti si myslí, že tekuté mýdlo roste v koupelně samo a většina věcí z lega potřebuje docela často umývat, i když teda nevím, co ty hračky pořád provádějí, ale tak nijak po tom nepátrám... Takže jsem chtěla něco nenákladného a aby to naprosto minimálně vysušovalo. Takže klasickou kostku mýdla (kupuji Alverde) nastrouhám a rozvařím ve vodě, nechám vychladnout, ono to docela zatuhne a pak buď přidám vodu nebo jen rozšlehám ručním šlehačem. Jde do toho přidat i olej nebo kokosák nebo éterické oleje, cokoliv. Z cca třetiny kostky dostanete přes půl litru slizu, takže se to fakt vyplatí. Používám ho i na tělo a zvažuju peelingovou verzi. Vzhledem ke konzistenci je nejlepší používat dávkovač s pumpičkou. Moc nepění, což je asi jasné, ale umývá to a o to šlo...

Máte taky něco takového, kdy se nouzové řešení nakonec ukázalo jako nejlepší?

38 komentářů:

  1. No poo metodu jsem zkoušela asi před rokem - nebylo to špatné, ale nějak jsem nebyla úplně spokojená, ten pocit vlasů umytých šampónem mi nějak chyběl...

    Zítra v poledne spouštím Link Party na téma DIY kosmetika a další domácí metody, pokud budeš mít chuť, tenhle post by se do odkazu hodil ;-)
    http://semisweetwonderland.blogspot.cz/search/label/Link%20Party

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě zatím nevidím rozdíl mezi umytím šamponem a tímto, kromě toho, že vypadají, jako bych použila kondicionér, ale nejsou zplihlé a zatížené, což jinak jsou vždycky, oplachovací kondicionéry prostě nemůžu.
      Link party prostuduju, jak to funguje, děkuju za pozvání :-)

      Vymazat
    2. Funguje to jednoduše - v době, kdy je party otevřená (od pátku v poledne do neděle večer) můžeš přidat odkaz na svůj článek, který tam následně zůstane a bude odkazovat na Tvůj blog (i po skončení party). Účastníci Link Party si odkazy vzájemně navštěvují, takže tak můžeš přilákat nové návštěvníky a zároveň sama objevit nějaké nové zajímavé blogy.

      Vymazat
  2. O no shit metodě jsem taky četla u cyklistky, ale stále neměla odvahu vyzkoušet..a teda co si budeme povídat obrovská zásoba šamponů tomu napomáhá- co kdybych pak zjistila, že už je nepotřebuju?:-D Ale vím, že jednou, jednou to dám!
    Nemazání na noc je super, akorát ho někdy poruším Cicalfatem nebo Sudocremem, když mi něco raší, protože ty mi jsou na den nepříjemné.
    S klasickými oleji jsem taky nějak nebyla spokojená, ale Nuxe mám pocit mi zatím funguje..co tedy teď používáš místo nich?
    Masky jsem odbourala úplně, protiže nevidím rozdíl s nima a bez nich. Peeling v podstatě to samé.
    S tím ekzémem je mi to líto, mně takhle žije vlastním životem seborhoická dermatitida, nevím ale co bych dělala nemoct použít pořádný antiperspirant, vím, že to není zdravé, ale nedokážu si bez nich už život představit.
    Mycí sliz- neznám a zní to super, takže děkuji za nápad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď mažu S5 zklidňující sérum
      https://www.lovelula.com/products/s5-calm-serum-30ml
      Úplně super, někdy jen bez krému a dám jen BB od Ren. Někdy nějaký krém - já teď žádný nemám a testuju, tak opatrně zkouším, co by k tomu sedlo. S maskama to mám podobně, jen snad jílový, co jsem si míchal, fakt čistily, ale zas dost vysušují a ten otrubovosodový peeling čistí i vyživí, takže u toho asi zůstanu.
      A teda ten ekzém mě samozřejmě štve, ale zas je to pro mě signál, že se něco děje a většinou díky tomu vyřeším spoustu "spících problémů, protože se toho prostě hodlám za každou cenu zbavit, padni komu padni :-) A jako tak vypsychnutá, jak jsem byla toto léto, už snad nikdy nebudu, takže pevně věřím, že v tom hrůzným rozsahu už se to opakovat nebude.

      Vymazat
  3. No, tak co se týče šamponů, ještě do toho taky zasáhnu. Já mám asi stejné problémy s kůží jako Ty - i když, možná horší - furt svědí, pupínky, občas se z ničeho nic najednou sama ze dne na den zmastí a je jedno, jestli je to druhý nebo 4. den po umytí. Furt jsem si říkala, co kurňa dělám blbě, když mám ty nejjemnější přírodní šampony, myju jednou za 5-6 dní? no, asi to byl kondiš. byť je přírodní, tak mé kůži zřejmě nedělá dobře. Můžu ho vymývat jak dlouho chci, může tam být kokosák, bambuc, oliv. olej, levandule, cokoliv, ale od té doby, co si ho dávám jen do délek, tak mě užhlava nesvědí..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, ale já nepoužívám kondicioner vůbec. Už jsem zkoušela, jestli to právě třeba není tím, tak jsem občas zkusila a žádná změna. A právě vím, že u těch práškových věcí jsem tyhle problémy neměla.

      Vymazat
  4. Dik za linknuti! Vetsinu techhle nouzovych reseni pouzivam jako standardni, postupem casu a procitanim slozeni jsem se dopracovala k zaveru, ze utracet penize za pecujici kosmetiku se vlastne nevyplaci.

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělý domácí tipy Reni, nevím jestli bych zkoušela no shit metodu, ale Tvůj název se mi líbí, momentálně mám shit metodu už tím jak na sebe patlám smradlavý šampon Khadí, ale ty účinky to možná vyváží :-). O jé oleje, to je moje láska nebeská a poslední dobou mám taky pocit, že zapovězená, kurňa - ke konci zimy mi nestačí ani v kombo s hyaluronem a bůh ví čím, takže jsem fakt najela na krémy...a dobrý...ale jen tak se jich taky nevzdám !-), už nekupuju žádné připravené, ale jen pěkně čisté doma namíchané :-)....Ale hodně mě zaujalo to mýdlo nebo sliz, já totiž to Alverde mýdlo taky nastrouhala, ale asi omyl byl, že jsem to chtěla rozpustit v olejích a bambuckém másle - nešlo to.....takže říkáš rozpustit ve vodě? Mám někde ten zbytek, co jsem odložila, takže na to vlítnu, líbí se mi toto čistidlo právě, že do toho ve finále člověk může dát bambucké nebo ty oleje případně cukr na peeling. Díky moc za tipy, já prostě domácí přípravky a la znouzecnost mám strašně ráda. Třeba mi došlo odličovadlo a doma byl kokosák, takže jsem smíchala kokosák ještě s jiným olejem a už ničím jiným neodličuju :-))

    OdpovědětVymazat
  6. Ja to mam takhle s vlasama - momentalne pouzivam jen sampon a nic jinyho, kondis nebo masku jen obcas...

    a nemazani na noc se mi taky fakt osvedcilo!

    a bylo mi lino kupovat si drahej olejovej peeling na ruce, tak smicham obyc peeling s olejickem saloos, co mi moc nesedly a ruce se maji skvele!

    OdpovědětVymazat
  7. Já teda musím říct, že mi to přijde úplně, ale úplně zbytečné.
    Ze zdravotního hlediska - nemá význam.
    Z účinného - zálěží kus od kusu, ale nemá význám
    Cenově - nemá význam.
    Dělat ze SLS, apod strašáky je fakt divné, vzhledem k tomu, že každý, kdo to dělá má net a může si ověřit, jak to teda je či není.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ti nevím :-) Moc nechápu, k čemu se ta reakce přesně vztahuje... A co se týče SLS, tak mi tak nějak stačí, že po něčem se mi dělá ekzém a po něčem ne. No a po SLS zrovna jo... A nějak si ten hajzlík nechce přečíst, co o tom na těch internetech píšou...

      Vymazat
  8. Konečně někdo, kdo má stejný typ vlasů jako já! No shit vyzkouším, měla jsem uložené v podvědomí, že je to něco pro lidi se suchými vlasy, ale když říkáš, tak do toho ze zvědavosti půjdu. Hele a když si pak myješ (nebo spíš oplachuješ) vlasy jen tím čajem, jak vypadají, není to nějaká splihlá hrůza?
    Jinak já jsem se po víc než roce rozloučila s Neelayadi, prostě mi vysušovalo i mastilo pokožku zároveň. A měla jsem to udělat už dřív, protože jsem objevila geniální náhradu - Kašmírové vlasy - která výše zmíněné problémy nedělá, naopak, já jsem teď tak spokojená se svými vlasy jako snad ještě nikdy. Myju každý třetí den a i ten poslední den vlasy vypadají velmi dobře (tj. není nutný culík).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, musím se sem vmísit. Prosím Tě, co to jsou Kašmírové vlasy? Já jsem si právě kvůli problémům s pokožkou hlavy koupila Neelayadi, ale vůbec mi nevyhovovalo. Jak říkáš - vysušovalo a zároveň mastilo. Tak hledám od té doby náhradu, ael po všem mě šíleně svědí hlava..

      Vymazat
    2. Po tom oplachu jsou dobrý akorát do culíku, ale nevypadají mastně nebo neumytě, to ne. Ty Kašmírové vlasy, to je ten tuhý šampon od tří lilií? To bych asi taky zkusila, byla jsem teď na radu u Lidušky z hairbeauty a říkala, že ta soda může časem začít dost vysušovat a že to je lepší s něčím střídat a něco takového by bylo ideální.

      Vymazat
    3. Kašmírové vlasy se dají sehnat i na Fleru (i když se po nich většinou hned zapráší, takže to chce číhat) http://www.fler.cz/carovny-mlyn.

      Vymazat
  9. Kašmírové vlasy vyrábí Čarovný mlýn, mají je v té Mýdlotéce u tří lilií. Pak mám ještě Lví hřívu, je taky dobrá, ale ta se mi zdá vhodnější na sušší vlasy, obsahuje dost bambuckého másla. Pokožka mě nesvědí ano po jednom z nich.
    Jinak asi to taky děláte, ale já do posledního oplachu přidávám jablečný ocet nebo citron, zneutralizuje to zbytky mýdla a vlasy se pak super rozčesávají a lesknou jak z reklamy na Loreal :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super, díky,, kouknu po tom.. Teď na mě sice čeká plechovka Eliah Sahil, ale proč nemít víc možností =) Jo, to já sním o vlasech zase z reklamy na Schwarzkopf - jak pak zlomí nůžky, myslím, že je to na nějakou masku..

      Vymazat
  10. Mycí sliz jsem měla od tebe a byl velice příjemný!!

    Nemazat se na noc,to musím vyzkoušet.

    Reni, díky za tipy a snad budeš mít dlouho pokoj od toho strašidelného ekzému, trpěla jsem i za tebe*

    OdpovědětVymazat
  11. O té vlasové metodě jsi mi už psala a já od té doby o tom uvažuju... Vždycky nejhorší problémy s pokožkou vyřeším hennou. Nemazat na noc? Jak to funguje? Někdy jsem si říkala, že bych měla nechat pleť "dýchat", ale nevydržím to po očištění déle než hodinu, protože mě začne pleť hrozně pnout - přejde to?
    Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty vlasy fakt doporučuju, já chci teď zkusit vyměnit sodu za rhassoul, tak jsme taky zvědavá...
      To pnutí se dá docela dobře pořešit tonikem nebo květovou vodou. Třeba růžová voda by měla být ok, hlavně nic s alkoholem. Mě teda přejde pnutí dřív jak za hodinu. Ale taky já jdu po umytí okamžitě spát, takže to vlastně někdy ani nevím... A ráno je ta pleť úplně krásná.

      Vymazat
    2. Oči odličuju odličovacím olejem a pak celý običej růžovou vodou. A jakmile to zaschne, je to hrozně nepříjemné... dneska jsem to zkusila (popřečtení) s hřebíčkovou. A před spaním jsem se namazala argaňákem, protože bych asi neusnula:)). Ale někdy to zase zkusím. Veronika

      Vymazat
    3. Verunko, zas to nedři na sílu. Je sice fakt, že ple´t si na to musí zvyknout, ale taky je pravda, že se jedná o dost razantní metodu (nematlat si na noc nic na pleť) a některé pleti to třeba dobře nedělá. CHce to vysledovat. Já třeba když se nemažu na noc a zkoušela jsme to i v rámci Dr. Hauschka programu, tak jsem měla pleť matnou, starou, mdlou, ošklivou.. mazání na noc mi dělá dobře - miluju na noc 2 tonika, olejové sérum a navrch ještě krém =) Co pleť to jiné mazání ;)

      Vymazat
    4. Si taky myslím...Já si myslím, že to je tak jedno s druhým, že to možná souvisí i s další péčí a tak. Že já mám tu minimální péči celkem nastavenou všude, takže to pro tu pleť není takový šok a navíc jsme s tím začala v době, kdy se jí opravdu něco nelíbilo a cokoliv jsem změnila nebo přidala, tak to nemělo vliv. Tak jsem logicky začala ubírat a skončila takhle :-) A já odličuju na dvakrát - něco mastnýho a pak mýdlo a tonikum nebo hydrolát pak na tu pleť stříkám a klidně i opakovaně. Teď mám teda diy tonikum, který vzniklo opět díky tomu, že vše došlo :-) Napůl černý (assam) a zelený (sencha) čaj, pár kapek neemového olej, kapka esenciálního rozmarýnového a dolít v poměru 1:1 vincentkou. A s tím jsem teda spokojená, nevím, jestli ještě budu někdy něco kupovat :-)

      Vymazat
    5. Reni, s takovým pokladem bych taky nic nekupovala.. já jsem zase včera objevila aloe olej a už se těším až mi dorazí =D na rozdíl od Aloe másla, které má základ z bambuckého, tak olej je ze sójového a na tělo by to mohlo být jako dělané. Navíc je to prý ideál po opalování - blýská se mi na další recepturu letního "po O" krému =D

      Vymazat
    6. Já musím to aloe znovu vyzkoušet, pořád doufám, že nejsem alergická na kytku, ale na něco, co se přidává do těch gelů...

      Vymazat
    7. Ty jo, Reni, to je i možný.. a co jsi měla za gel, byly tam nějaký příměsi? V jednom z posledních článků mi jedna holčina vychvalovala gel Aloe od Jasön a když jsme se zeptala na složení, bylo tak chemicky "obohacené", že bych se tomu vůbec nedivila.. ten olej mi dojde už asi zítra, co Ty na to, kdybych Ti odlila do lékovky třeba 5, nebo 10 ml? ;)

      Vymazat
    8. Jason právě...když jsem pak na to složení koukala, tak jsem právě pojala podezření, že by v tom aloe mohla být nevinně... Olej zkusím ráda, díky moc :-)

      Vymazat
    9. píšu si.. =D jsi na FB? domluvíme ten sraz?

      Vymazat
  12. Reni dala bys mi prosím typ na nejaké blogy o přírodní kosmetice ktere rada čteš? Chtěla bych se o to víc zajímat ale nemuzu zadny najit

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co mě teď tak na rychlo napadá, tak ...den je krasny, mitsuuko de Ak, kiss a bee, eM's Everyday Life, Osamela cyklistka... A holky tam mají uvedený další blogy, který jsou často taky zajímavý. Jestli jsem na někoho zapomněla, tak se mu omlouvám, jsem na odchodu z domu právě, takže pospíchám :-)

      Vymazat
    2. Děkuji
      Myslela jsem spis nejaké anglicky psané..
      Mas něco takoveho?

      Vymazat
    3. Anglický nemám a co se týče informací, tak se přiznám, že blogy jsou pro mě spíš oddechová četba a pokud chci opravdu informace, tak vyhledávám jiné zdroje, spíš odbornější. V době, kdy jsme se začala o přírodní kosmetiku zajímat, nikdo ani nevědl, co internet znamená :-) Ale na pár jsem dřív narazila, když si vzpomenu, co to bylo, hodím to sem... A cyklistka tam právě něco má, myslím, ale nevím, jestli ne hlavně švédsky...

      Vymazat
  13. Kam bys mi doporučila abych se podívala po nějakých informacích tedy? Moc dik

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem hodně ujetá na složení, takže mám ráda třeba paula's choice
      http://www.paulaschoice-eu.com/learn/ingredient-dictionary/
      nebo
      http://cosdna.com/
      Ale stejně to dělám nejčastěji tak, že prostě když narazím na něco, co ještě neznám, tak projedu a přečtu všechno možný, myslím, že v dnešní době je prakticky nemožný spoléhat se na jeden zdroj. Nicméně pořád preferuju klasické tištěné knihy před internetem, ale to je možná věkem :-) A literatury na tohle téma jsou mraky i z doby před revolucí, pamatuju si, že první knížku o výrobě domácí přírodní kosmetiky jsem měla už někdy ve 13 letech, bylinkářství, aromaterapie to samé.

      Vymazat
  14. Já asi budu muset vyzkoušet nemazání na noc. Nikdy jsem netestovala, jak dlouho pleť pne, když se nenamaže. Když nemám po ruce mazadlo, raději si obličej neumyju. Někomu to může připadat strašlivé, ale mě mnohem víc straší to pnutí a především možnost, že se objeví ekzém. A že moje pleť umí vyrobit akné i ekzém najednou a rychle. Stávající péče o pleť je však celkem minimální, tak proč to nezkusit.

    OdpovědětVymazat
  15. Nemazání na noc u mně dobře funguje od jara do podzimu. Jakmile se ochladí (jako například teď), potřebuju krém i na noc.

    OdpovědětVymazat