čtvrtek 17. října 2013

VE ZDRAVÉM TĚLE ZDRAVÝ DUCH

Většinou to znamená, že teda máte sportovat, správně jíst, protože pak budete zdraví. Ale když to otočíte, tak to taky znamená, že pokud máte zdravé tělo, tak je to proto, že máte zdravého ducha. Nic proti endorfinům a dalším benefitům zdravého životního stylu, to je všechno samozřejmě správně, ale stejně se stále přikláním k tomu, že pokud si věci nepořešíme na platformě duše, běháním po lese toho zas až tolik nezachráníme. Taky jste se často divili, že někdo, kdo žije přece tak zdravě, dostane v padesáti infarkt nebo tak něco?

Tak protože mi onemocněla celá rodina (všichni mají to stejné, každý z jiného důvodu), tak se maličko koukneme na tu psychosomatiku a jak to teda funguje nebo by fungovat mělo.

Zjednodušeně lze říct, že jsou dva druhy nemocí – nemoci přenosné, kdy chytnete nějaký bacil a nemoci, které si vaše tělo jakoby vytvoří samo, protože mu něco přestane fungovat nebo si vytvoří nějakou anomálii (např.nádor). Z hlediska psychosomatiky je vždy tím hlavním původcem duše, které se něco děje, a buď tím pádem máte „jen“ přechodně sníženou obranyschopnost (což je, myslím, z hlediska symboliky naprosto jasné už z toho pojmu) a něco chytíte (podle toho, co chytíte, lze usuzovat na to, co se duši nelíbí) nebo je problém trvalého rázu a tělo to napětí prostě neunese a začne fungovat sebedestruktivně, aby de facto poukázalo na dlouhodobou destrukci duše.

A jak tedy funguje psychosomatická terapie. Ta má vlastně dvě fáze. V té první je potřeba zjistit, proč člověku je to, co mu je, z jakého psychického problému vychází problém fyzický. Možná to vypadá komplikovaně, ale to je ta lepší a lehčí fáze. Velká část nemocí má naprosto jasnou symboliku, spoustu uhodne i laik, má-li jen trochu otevřenou mysl a schopnost uvažovat v symbolech a taky na to existuje celkem dost literatury, která vychází z praxe nejrůznějších terapeutů, protože on to není žádný novodobý a moderní výmysl a i mnoho klasických lékařů uplatňuje holistický přístup k pacientovi, zejména u dětí je takový přístup prakticky nutnost. Většinou je ta symbolika tak jasná, že to každý pochopí a připustí, že jeho nemoc by tu opravdu mohla mít kořeny, osobně se mi třeba ještě nestalo, že bych někomu řekla, proč si myslím, že má zrovna to, co má, a daná osoba mi řekla, že to je totální pitomost, že se jí nic takového neděje. Ale samozřejmě jsou i naprosto zatvrzelí jedinci, vím dokonce o případu, kdy daná osoba byla na konzultaci u doktora Hnízdila, což je momentálně asi největší kapacita v oboru a ten hned při prvním pohovoru řekl, že bohužel nemůže nic udělat. Dotyčnou osobu znám a ano, nemohl, nikdo nemůže, možná, až sestoupí Kristus a začne uzdravovat... Ale i tak pochybuji... :-)

Takže jsme ve fázi, kdy člověk ví, proč je nemocný a co jeho nemoc způsobuje (jen podotýkám, že poměrně hodně zjednodušuji, tato fáze může být dost dlouhá, pokud jde o někoho, koho neznáte, protože kořeny většiny věcí jsou dost hluboko, často v dětství a klíč je často právě v oblasti, o které má člověk sám hodně zkreslené představy, právě proto, že se rozhodl problém ignorovat, takže terapeut má dost složitou pozici, protože pacient vlastně nevědomky překrucuje pravdu). Ale za předpokladu, že se tedy dobereme k tomu, že víme co a proč, nastává další, a to o dost těžší fáze.

Jde totiž o poměrně šokující tvrzení, že nemocnému jeho stav svým způsobem vyhovuje a přetrvává v něm vlastně schválně, samozřejmě to neprobíhá na poli vědomí, ale jde o to, že nemoc vytvořila situaci, kterou si dotyčný nedovedl vytvořit vlastními silami a nyní je pro něj únikem od nějakého problému. Řekněte to někomu, kdo má rakovinu. Tohle je ve skutečnosti ten důvod, proč psychosomatická terapie není pro každého, protože dokud toto dotyčný nepřijme a nepochopí, nepohne se dál. 

Jednoduchý příklad, na kterém to lze jasně manifestovat. Migréna. Člověk je migrenik z nějakého důvodu, ten je samozřejmě u každého idividuální. Ovšem ten migrenozní stav je pro všechny prakticky stejný. Migréna vás totálně vyřadí ze života (mluvíme o skutečné migréně, ne o tom, když někoho bolí hlava), při opravdu akutním stavu nesvedete nic, ani se nepostaráte o děti (vlastní, díky bohu minulá, zkušenost). Ale najednou nic nemusíte, protože fakt nemůžete. Máte konečně svatý klid, je vám sice strašně blbě, ale je pokoj. Máte prázdnou hlavu. A o to celou dobu jde. Většina migreniků nedokáže zharmonizovat svoje myšlení a chování a záchvat migrény je prostě výsledkem přetlaku, který už byl nesnesitelný. Proto taky často po záchvatu migrény následuje taková jakoby zamlžená fáze, kdy už to tedy nebolí, ale jste totálně mimo a často člověk cítí takovou až lehkost, protože se mu povedlo tu hlavu skutečně vyčistit tím, že řešil jen bolest a nic jiného. A protože toho nedokáže dosáhnout jinak, nakonec nezbude než migréna, která to vyřeší za něj.

Dobrá zpráva je, že pokud toto pochopíte, jste na cestě ke kompletnímu vyléčení. Špatná, že uprostřed daného problému už to může být sakra těžký. Dřív jsem mívala migrény, které se třeba třikrát po sobě vrátily, moje neuroložka nevěřila, že i přes léky, které beru, se mi uleví třeba na půl dne a pak je to zpátky. Takové migrény jsem měla i několikrát do měsíce, pak se to ustálilo na cca jednom záchvatu za měsíc. Momentálně jsem na skóre jeden záchvat za několik měsíců, pokud jsem opravdu v pr... a v tu chvíli je mi houby platné, že VÍM, čím to je, nechci a nedokážu s tím nic udělat a chci tak akorát umřít (abych měla pokoj už navždy), dokud si nevezmu prášek a bolest aspoň trochu nepoleví. 

Proto je psychosomatika zejména a hlavně vynikající prevencí. Pokud se naučíte spojovat tímto způsobem psychické a fyzické projevy vaší bytosti, dokážete odhalit, že se něco děje ještě před tím, než budete skutečně v průseru. Je to k nezaplacení zejména pokud máte v rodině nějaké „dědičné“ choroby. Protože ony nejsou dědičné, protože se dědí fyzické dispozice. Ony se předávají psychické dispozice, protože většina lidí nikdy nevystoupí ze vzorců, které převzali během dětství a dospívání, protože si je prostě ani neuvědomují a časem si doslova „vypěstují“ stejný psychický stav, který vyústí ve stejnou chorobu a dále to předávají svým dětem.

Takže považovat tělesné projevy (nejen nemoci, ale jakékoliv fyzické nepohodlí) za projevy duše, kterými se vám vaše duše pokouší něco sdělit, se rozhodně vyplatí. 

Je mi jasné, že to zdaleka není vyčerpávající, ale je to jen tak na úvod, aby bylo jasné, jak to celé funguje...

16 komentářů:

  1. No a teď mi řekni, jak řešit tohle u dětí - má nějaký problém, je v hlavě (názor mě, tatínka a odborníků), projevuje se fyzickými obtížemi na které sice zabírají homeopatika, ale jednak to trvá už kapku dlouho a občas při silném "záchvatu" musím dát Nurofen. Uvažuju o kraniosakrální terapii....

    OdpovědětVymazat
  2. Hele, tak do 6 let vždycky přes matku, speciálně u jedináčka a navíc takhle chytrýho a vnímavýho (jestli teda jde o tvý dítě). Mi kdyžtak napiš, co jí je a já ti řeknu, co je tobě :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růstové bolesti (dřív holení kosti, poslední půlrok kolena a pod kolenama) - nechce vyrůst/ nechci, aby vyrostla? :D Si to tak myslím....

      Vymazat
  3. Já teda nevím, proč jsem ty migrény tak strašný a často měla, ale hrozně mi pomohlo si pořídit kočky, takže můžu dedukovat něco jakože mi chyběly nezištné projevy lásky a někdo kdo by mě potřeboval..? A sem tam je ještě mám, ale to přesně vím, že je to vždycky z nějakého většího nervového vypětí. Což mě přivádí k myšlence, dá se nějak naučit nebýt takový nervák ze všeho? A co třeba alergie, ty jsou asi odrazem čeho, jestli se to dá nějak jednoduše říct?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spíš tě ty kočky uvolní, kočka je strašně svobodnej tvor. Pokud chceš někoho, kdo by tě potřeboval, tak si spíš koleduješ o průser :-) A jo, dá se to naučit, doslova naučit, chce to trénovat, ale zklidnit mysl jde a následně i omezit to, aby tě věci nervovaly. A alergie záleží na co, ale většinou je to prostě podobný jako to, když tě irituje nějaký člověk - probouzí v tobě nějaký vlastní problém nebo strach nebo něco, s čím se nedovedeš vyrovnat. A to samé dělá ten alergen. A taky může být alergie vypěstovaná. Já byla třeba strašně alergická na morčata, nemohla jsem být ani v bytě, kde byly, po chvíli jsme otekla, dusila se... Když jsem byla malá, měli jsme morče. Já vždycky morče strašně chtěla, líbilo se mi, že se ochočí a je chytrý. Ale jak jsme byly malý, tak jsme se o něj moc nestaraly, morče smrdělo a máti ho dala pryč. Pak už jsme měli jen křečky a já všem morčata strašně záviděla a doslova si přivolala alergii, abych měla racionální důvod ho nemít. Alergie nezmizela ani v dospělosti. Ale před rokem chtěla kamarádka pohlídat morčata a kluci je strašně chtěli. Nakonec nám zůstala. Když měly mladý, byly čtyři, v malým bytě. Po mojí alergii ani stopy.

      Vymazat
    2. No to je jedno, jak to ty kočky udělaly, ale je to super:-D
      Nejhorší/nejdivnější(?) je, že mě často nervujou úplný blbosti/malichernosti a věci, ze kterejch se hroutěj lidi okolo mě, mě nechávají klidnou.
      Alergii mám na pyly, prach, protilátky i na kočky, ale to jsem si řekla, že mě nezajímá, takže kočky mi nevadí:-D

      Vymazat
  4. Líbí, moc.....a zjevně ne jenom mně...:-)

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem takhla mívala záchvaty kašle na gymplu. Prý to má něco společného s astma, ale důsledkem bylo nechození do školy, doporučené procházky po lese. Za celé dopoledně jsem ani jednou nezakašlala, ale jak přišel někdo domů, tak bych se ukašlala k smrti. Při třetím opakování mi došlo, že jen potřebuji pauzu - jinak jsem během roku nemocná nebyla, ani blbá chřipka. Odpočinout si, vyspat se, věnovat se koníčkům, netrápit se školou... A odpoledne vypadat nemocně, abych do té školy nemusela.
    Několik let se to neopakovalo, až teď, když dělám bakalářku - a důvod je stejný. Prostě toho mám plný zuby, takže zůstanu pár dní doma a nic nedělám. A mám i omluvu do školy.
    Takže ano, vím že stav duše a mysli se odráží na stavu těla. A opravdu je důležité si to uvědomit, protože pak se s tím dá pracovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je přesně ono. Ale kdybys to ignorovala, případně s tím lítala pořád k doktorovi, tak se to z toho klidně rozvine naprosto regulérní astma, se kterým něco dělat pak bude daleko těžší. Ono je to ve skutečnosti strašně jednoduchý to tělo poslouchat, problém je v tom, že celá západní společnost přistupuje k tělu víceméně jen jako k prostředku, jako ke stroji, který má fungovat a když se něco zasekne, tak se v tom něco pošteluje a jede se dál. Což je, samozřejmě, bohužel důsledek křesťanství a hlavně katolicismu, ačkoliv jinak jsem křesťanství dost pozitivně nakloněna. Ale ta východní představa, že tělo je chrám duše a jako o takové je o něj třeba pečovat a cítit k němu respekt, nám tady v naší tradici prostě chybí....

      Vymazat
  6. WOW, já tady tu ženu znám ;-) Konečně píšeš, super, moje kořeny jsou zatím hluboko pod zemí ;-)
    Dalo by se pochopit bolestí zad v bederní krajině, že toho člověk má mnoho /starosti, práce atd/ ??

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chceš podepsanou fotku? :-) Mám jednu parádní, s hadem kolem krku :-) Mám docela představu, proč tě bolí ty záda, psát to sem nebudu, řeknu ti, až se uvidíme.

      Vymazat
    2. Fotku chcu, ale s tebou, hada si nech ;-) Sakriš, těším se na analýzu a doufám, že přidáš postřehy i z dnešní akce !

      Vymazat
  7. Skvely clanek! Muzu mit dotaz? Jaka je z hlediska psychosomatiky pricina akne??? Nekde jsem cetla odpor k vlastnimu telu, "hrosi kuze", uzavreni se pred svetem....? budu rada za odpoved,diky K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je to vždycky trochu těžký to takhle podávat úplně bez znalosti toho člověka, ale cokoliv na kůži značí vždycky problematický kontakt s vnějším světem, kůže je naše hranice, která nás vyděluje z vnějšího světa. U akné taky záleží na věku, pokud je to klasické pubertální akné, tak ten problematický kontakt je hodně ovlivněn sexualitou a partnerskými vztahy, člověk je najednou v jiné roli, kterou často nezvládne a jeho nejistota před druhým pohlavím se projeví právě v akné (takové ty třídní barbie, které jsou odjakživa zvyklé na to, že je kluci obletují, nikdy akné nemají a není to náhoda). Se sexualitou to může souviset i v pozdějším věku, pokud měl člověk problémy v mládí, většinou je tak úplně nezpracoval a v některých oblastech se objeví znovu. Taky může jít vysloveně jen o ten zánět, kdy je to vlastně jakoby něco, co se nám skrz kůži dere ven, něco, co neumíme zpracovat. Taky to může být něco jako "vědomé zohavení", výraz toho, že se člověk nemá rád, ale taky to může být obrana, kdy to tělo vlastně samo znemožňuje kontakt s něčím nebo někým, protože nám ten vztah nesvědčí (opravdu se může stát, že se člověk uvízlý v destruktivním vztahu naprosto nenadále osype a tělo mu tak vlastně znemožňuje kontakt s osobou, která je určitým způsobem "nevhodná").

      Vymazat
    2. A děkuju za pochvalu a doufám, že to takhle aspoň trochu pomohlo.

      Vymazat