pondělí 7. října 2013

HOMEOPATIE NA KAŽDÝ DEN




Arnica Montana

Toto by měl být seriál o homeopatických lécích, které jsou naprosto bez problémů použitelné na různá běžná onemocnění či nepohodlí a je možné si je bez problémů naordinovat bez konzultace s homeopatem. 

Trocha teorie na začátek. Většina homeopatických léků, které běžně seženete, je od francouzské firmy Boiron. Já osobně jsem jiná homeopatika ani nikdy nezkoušela, vše, co jsem potřebovala, jsem u nich vždy našla. Vím minimálně o jedné české firmě, která se výrobou homeopatik také zabývá, ale aniž bych jim chtěla křivdit, tak se mi moc nelíbí, že prakticky veškeré reference obstarává jedna osoba, ač jde o velmi známého homeopata. V tomto mě musíte omluvit, já jsem maličko paranoidní, když jde o PR, marketing a spol. a to zejména ve věcech týkajících se zdraví. Takže já si prostě většinu léků vyhledávám sama a poté beru výrobce, který je nejlépe dostupný, což je v mém případě většinou Boiron, který vám objednají prakticky v každé lékárně.

Co se týče léků samotných, zjednodušeně se dá říct, že existují tři kritéria, podle kterých se dají rozdělit.

Indikace
Každý homeopatický lék má takzvaný „obraz“, což je vlastně detailní popis příznaků a aspektů daných potíží, na které má být indikován. Většinou je opravdu velmi detailní a obsahuje třeba i fyzické atributy dané osoby, její preference, chutě, povahové sklony... Čím více se vaše problémy shodují s obrazem, tím větší je pravděpodobnost, že jste našli správný lék. Jsou léky, které jsou zaměřené vyloženě na somatické problémy, mají poměrně jednoduchý obraz a jsou vhodné pro kohokoliv, kdo v danou chvíli těmi konkrétními potížemi trpí. To jsou léky, které budete potkávat v tomto seriálu. Ty potom fungují jako „normální“ léky a máte právo čekat (s jednou výjimkou, o které později) přibližně shodné výsledky. Pokud se jich nedočkáte, není problém ve vás, ale v léku, asi tak, jako že na virózu vám nezaberou antibiotika. Tou jednou výjimkou ve srovnání s alopatickými léky je to, že se občas může stát, že po podání homeopatika nastane přechodné zhoršení příznaků. To je vlastně dobré znamení a vy víte, že máte správný lék. Ošemetné na tom je to, že nevíte, jestli to zhoršení vyvolala homeopatika (pokud používáte homeo pravidelně, tak to časem ale rozlišit umíte) nebo se vám prostě jen přitížilo, protože nemoc postupuje. Dobrá zpráva je, že není žádný problém kombinovat většinu homeopatik s běžně dostupnými alopatickými léky, jen potom nepoznáte, co vám pomohlo a v jaké míře.

Druhou skupinou homeopatik jsou léky konstituční, které – jak název napovídá – mají vyladit celou vaši konstituci, tedy stavbu. Tyto léky mají obrazy vcelku složité, detailní, s důrazem na fyzickou i psychickou konstituci. Pokud vám lék sedne, měl by vás zharmonizovat do té míry, že většina vašich somatických problémů samovolně vymizí (týká se hlavně vleklých a opakujících se onemocnění nebo psychických potíží). Indikace je docela složitá jak pro homeopata, tak pro někoho, kdo se léčí sám, protože homeopat o vás bude potřebovat opravdu velké množství informací a pokud se léčíte sami, tak si musíte být jistí, že si v některých věcech nelžete do kapsy a opravdu jste schopni nahlédnout svůj stav pravdivě. Ale námaha se v tomto případě vyplatí, pokud takový lék objevíte, tak je to fakt paráda a rozdíl cítíte neskutečný.

Složení
Tady jde jen o to, že můžete mít léky jednosložkové (monokomponentní) a vícesložkové (polykomponentní). Osobně preferuji jednosložkové, protože vyladit obrazy několika léků tak, aby pomáhaly víceméně obecně, je vždy na úkor individuality pacienta. Takže homeopat vám většinou ani nic vícesložkového nedá, ale nakombinuje vám léky dle potřeby, naopak většina běžně dostupných homeopatických léků je polykomponentních (všechny ty sirupy, léky na chřipku a spol.), což je do značné míry dáno hlavně tím, že výrobci chtějí protlačit své preparáty i mezi běžnou populaci a vícesložkové složení zaručuje to, že se trefí do obrazu více lidí. Proto se stává, že na tyto přípravky mohou mít lidé naprosto opačné reakce a někomu pomůžou, někomu ne. Zcela nekorektně musím říct, že osobně si raději vezmu paralen než polykomponentní homeopatikum běžně dostupné v lékárně, pokud nejsem schopná najít, z čeho se skládá. Ono vám to samozřejmě nic špatného neudělá, ale pokud je člověku blbě, tak je asi lepší jít na jisto, než 14 dní experimentovat s něčím, co se pro vás možná vůbec nehodí. 

Ředění
U každého léku naleznete informaci o ředění, což je pro laika celkem nezajímavá informace, pokud si jdete lék koupit, už musíte vědět, v jakém ředění ho chcete. U většiny léků s používá nejvíce rozšíření označení „číslo“ a CH (Cé Há). Takže když si půjdete koupit lék z dnešního článku, budete chtít tubičku s nápisem Arnica Montana 9 CH. Celkem zajímavé je na tom to, že různé ředění se často používá na různé problémy (tj.jeden lék v jiném ředění léčí něco úplně jiného – jeden příklad za všechny: ricinus communis se používá jak k povzbuzení, tak k zastavení laktace) a čím větší podobnost mezi příznaky a obrazem, tím vyšší číslo, tj.větší ředění, takže z hlediska tradiční medicíny vlastně dostáváte tím slabší lék, čím víc vám ten lék pomáhá.

A teď už k té arnice...
zdroj www.healthyfellow.com

Arnika horská neboli prha arnika je naprostý machr na fyzickou regeneraci. Pomůže v případě jakéhokoliv zranění (namožené svaly, zranění, modřiny, podlitiny, krvácení, svalová horečka, operační zákroky...). Urychlí hojení po operacích, vynikající je po porodu (mám vyzkoušenu variantu s arnikou i bez a ten rozdíl byl obrovský, přestože arnika měla daleko těžší podmínky). A co je důležité, pomáhá i v případě fyzického a duševního vyčerpání, v případě, že jste přepracovaní, málo spíte, nervujete se, nemáte čas se pořádně a v klidu najíst atd..., tak s klidem zapomeňte na kofein a začněte do sebe ráno sypat arniku. Zrovna tak se doporučuje před plánovanými operačními zákroky a je možná ji využít i při léčení starších traumatismů a zranění (vyšší ředění).

Většinou se používá ředění 9 nebo 15 CH, doporučuje se užívat 2-4x denně 5 kuliček, ale já užívala vždy jen 5 kuliček ráno, případně ještě jednou odpoledne, pokud jsem byla v krizi (obě moje děti se až do věku cca 2,5 roku budily v noci přibližně po dvou hodinách, takže posledních pět let přežívám trochu jako zombie). Zrovna tak mi toto dávkování stačilo po porodu. Vzhledem k tomu, že rostlina není nijak toxická ani nebezpečná, tak se nemusíte obávat nějakých nepříjemných pocitů, pokud byste vyzkoušeli a měli pocit, že necítíte žádnou změnu, je na místě uvažovat, jestli vaše únava není čistě psychické povahy, protože s tím vám arnika nepomůže, arnika hojí fyzické tělo na všech úrovních, což má samozřejmě značný vliv i na duši, ale pokud je duše původcem problému, arnika toho mnoho nezmůže.

14 komentářů:

  1. Tak já teda obkouknu lékárničku, vyházím staré prošlé zásoby a dokoupím Arnicu =D díky, Reni, tohle potřebuju jako sůl ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak Arniku beru jako základ mé homeopatické lékárničky, taková první pomoc (a jak se hodí, když jsem dostala ráhnem šílenou pecku do ucha a spánku :D ). S těmi českými homeopatiky zkušenost mám jednu, naprosto pozitivní, ale tak nějak si myslím, že se nějak více nechytnou a to proto, že jsou dražší než Boiron, hůř sehnatelné a mají to celé jinak (jakože homeo od Boironu, které je např. na zlomeniny, je podle nich na ledviny - to jsem jen tak plácla, ale chápeš) a to, co si člověk najde na netu nebo v knížkách, platí pro Boiron. Takže laik jako já si najde, co potřebuje, jde do lékárny, objedná Boiron a je spokojený a nemá důvod si nějak komplikovat, že....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, mně to taky přišlo takový nějaký komplikovaný, takže nevím, jak moc dobře by si to člověk indikoval sám... Ona je samozřejmě homeopatie daleko komplexnější, jsou různý "školy" a tak, že jo... A ten Boiron jede víceméně podle té původní podoby podle Hahnemanna, která mi přijde asi nejrozšířenější (otázka je, nakolik má na tom zásluhu právě Boiron :-) ).

      Vymazat
    2. Já jsem k těm českým dostala i takovou brožurku, kde to mají moc hezky popsané a když tápu u Boironu, koukám se tam. Zatím to ale nikdy nebylo až tak akutní, abych je fakt sháněla. Sympatické je mi ale na tom ještě to, že na zadní straně brožurky je seznam homeopatů (včetně veterinárních) v našem kraji včetně kontaktů na ně :) To se může hodit, takže brožurku opatruju :)

      Vymazat
  3. Díky za článek! Já homeopatika objevila teprve vloni, když mi hrozila recidiva zápalu plic a v lékárně jsem tak trochu omylem koupila Oscillococcinum. Nevěděla jsem, že je to homeopatikum ani jsem nečekala žádný zázrak a hle - za jeden den mi zmizely teplota, bolest hlavy i kašel. A to se mi ještě s žádnou přírodní léčbou (čaje, vit. C) ani s paralenem ještě nestalo. Všimli si dokonce i kolegové v práci, že jsem se najednou nějak rychle uzdravila. No asi jsem měla štěstí, že mi tento lék sednul. Od té doby ho beru preventivně když někde něco řádí a už přes rok jsem nebyla nemocná, což se mi snad od narození ještě nestalo :-)
    Arnicu jsem začla užívat asi před týdnem, protože docela hodně běhám, sportuju a navíc se snažím udělat provaz, takže jsem pak celá rozbolavělá. Zatím to vypadá že zabírá, svalová bolest i únava jsou mnohem menší. Ještě se snažím sehnat Arnigel na natažené hamstringy a snad taky pomůže.
    Těším se na pokračování! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :-) Ono Oscillo obecně prý funguje hodně dobře, hodně lidí si to chválí. Mně nedělá skoro nic, mám na chřipkový stavy něco jinýho, to sem pak časem taky hodím, třeba to někomu sedne taky.
      A s tou arnikou se dělá docela hodně mastí, to je taková babská klasika, myslím, že když neseženeš toto, tak určitě najdeš alternativu.

      Vymazat
    2. Se přidávám, mně Oscillo naprosto nefunguje, jen mi chutná =)

      Vymazat
  4. Ježíš, tohle je blog přesně o všem, co mě zajímá! K těm homeopatikům: já mám s některými velmi dobré zkušenosti (arnica + staphysagria po porodu, hypericum na zuby), ale tak nějak to před světem tajím, protože ti, kteří je osobně vyzkoušené nemají, jen protočí panenky a koukají na mě jak na naivního blázínka, co uvěří kdes čemu. I když já to tak trochu chápu, dokud to člověk sám nezažije, tak neuvěří.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, že se ti tu líbí! Já taky každou chvíli poslouchám, že jím předražený cukrový kuličky. Ale já pak mám virózu dva dny a dotyčný dva týdny a místo tubičky za osm pětek do sebe nasypal coldrexy a kdeco za tři stovky. Mně to jako zadostiučinění stačí :-) Každý svého štěstí strůjcem.

      Vymazat
  5. Normálně já mám s tou Arnikou jeden problém - totálně mi mění chuť. Jakože najednou všechno chutná jinak a to je hrozná haluz, nějak jsem se přes to nezvládla dostat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jo, tak na to jsem ještě nikde nenarazila, že by něco takovýho mohla dělat. To se ti určitě jen zdá, homeopatika přece nic nedělaj, jsou to jen cukrový kuličky :-))))

      Vymazat
  6. Doufám, že sem časem napíšeš ještě o jiných lécích :-) Já je užívám už leta, ale nemám takové teoretické znalosti.

    OdpovědětVymazat
  7. Budu se snažit. On je trochu problém v tom, že není zas tolik léků, které jsou tak nějak plošně vhodné pro každého. To je ta "francouzská škola", kdy jsou ta homeo de facto indikována stejně jako alopatické léky, jen to prostě není chemie. Což je fajn a je to samozřejmě zdravější, problém je v tom, že homeopatie má daleko širší potenciál a pokud se lékem trefíte, může to mít naprosto ohromující výsledky (vyzkoušeno :-) ), na druhou stranu spousta lidí homeopatii zavrhne s tím, že to nic nedělá, protože to nedokáže ani vyléčit rýmu například. Ale ona ta rýma nikdy není izolovaný symptom a aby homeopat dovedl najít správný lék, potřebuje většinou opravdu hodně informací o pacientovi. A pak ho té rýmy může zbavit třeba navždy. Ale určitě se budu snažit sem toho dávat víc.

    OdpovědětVymazat