pondělí 4. listopadu 2013

ZVYK JE ŽELEZNÁ KOŠILE



Toto je naprosto tendenční článek vycházející z mojí momentální frustrace jednou konkrétní osobou, takže je to spíš taková autoterapie. Jde o to, že vzhledem ke svému „postižení“ psychologií, psychoanalýzou a spol., mám nutkavou tendenci hledat příčiny psychického nepohodlí blízkých lidí a následně se jim snažím nějak pomoci, protože mě prostě deptá, když vidím, že se někdo trápí nebo mu něco je a je přesvědčený, že s tím nic nejde, že se mu prostě nedaří a má smůlu a je to proto, že je takový a makový a hotovo.

Protože jsem se hodně dlouho a hodně důkladně zajímala o psychoanalýzu, měla jsem dlouho tendence hledat příčiny těchto věcí v nějakých traumatech z dětství a blocích, které máme z minulosti a po narození dětí se tato tendence v určitém směru ještě posílila, protože dokud nemáte děti, tak si absolutně neumíte (i když myslíte, že umíte) představit sílu té vazby, které má dítě na matku. Díky tomu jsou děti zhruba až do 6 let schopné reagovat na matčiny stavy naprosto neuvěřitelným způsobem, klidně do pár minut a klidně velmi vyhroceně, tj. třeba tak, že dostanou horečku nebo tak něco. Takže když vidím osobu, která je psychicky velmi nevyrovnaná a má silnou vazbu na matku, logicky se začnu šťourat hlavně v tomto.

V případě oné osoby jsem skutečně přišla na dost věcí, ale pořád mi to tak nějak nesedělo dohromady a hlavně spousta věcí zůstávala nevysvětlených. Ono totiž jde o to, že i když to tak na první pohled nevypadá, tak pokud se na věci díváte pouze z téhle stránky, tak je to dost zjednodušující (z toho pramenily neshody Junga s Freudem, které nakonec skončily jejich myšlenkovým rozchodem) a taky svým způsobem kladete příčinu problému vně subjektu. Osobě se něco stalo, nějakým způsobem ji to poznamenalo a ona teď trpí těmi následky. Takových věcí najde člověk mraky i u sebe a pak se dobře sedí v koutku a lituje, co nám to ten svět provedl. Blbý na tom je to, že vždycky najdete někoho, komu se staly daleko horší věci a kupodivu není v takovém srabu jako vy. Což je divný, že jo, logicky by se v tom měl plácat taky.

No a jsme zase zpátky u té mysli. Ono je totiž často skoro až jedno, co všechno se vám až do teď stalo, protože ono všem se něco stalo. Málokdo prožil celý svůj život skotačením po loukách zalitých sluncem. Nejdůležitější je to, jak se na dané události díváme, co si z nich jsme schopni odnést a jestli se jimi necháme zdeptat. A jsme zase u té jedné, ale z mého pohledu zásadní věci. Pokud se na ně díváme špatně, tj. tak, že nám daná věc neslouží, blokuje nás, omezuje a trápí, asi je na čase s tím něco udělat. A jestli máme pocit, že to nejde, tak bychom to asi měli zkusit nějak jinak. Jeden velmi pěkný výrok připisovaný Einsteinovi říká, že jen idiot dělá pořád dokola ty samé věci a očekává rozdílné výsledky.

Jenomže takhle zacyklení jsme na mnoha věcech skoro všichni, máme zafixované vzorce chování a myšlení, které vlastně ani nevnímáme a nepodrobujeme žádnému zkoumání prostě proto, že na ně jsme ZVYKLÍ. Ale zvyk je prostě vždycky jenom zvyk a je jedno, čeho se týká. I když říct „jenom“ zvyk, je docela zavádějící, je to skoro protimluv. Protože je to nejčastěji právě zvyk, který nás u něčeho drží a to i u věcí velmi destruktivních a často má takovou sílu, že máme pocit, že musí jít o nějakou vnější sílu. Já jsem třeba velmi skeptická, když se mluví o „fyzické“ závislosti na nejrůznějších věcech, ale o tom snad někdy jindy. 

Co uděláte, když vaši oblíbenou kavárnu, kam jste ZVYKLÍ chodit, najednou převezme jiný majitel, změní dodavatele, vymění obsluhu, upraví interiér... a vám se tam najednou zas až tolik nelíbí? Chvíli to asi ještě vydržíte, budete nadávat, ale pak se jednoho dne ve dveřích otočíte a vydáte se hledat něco jiného. Protože chodit někam, kde se vám vlastně nelíbí, jen proto, že jste to tak dělali předtím, by vám asi přišlo docela hloupé. 

A stejný princip je možné uplatnit i na způsob myšlení, chování a nahlížení na věci. Pokud připustíte, že v tom, jak myslíte a jak věci vnímáte, jde minimálně z 90% o zvyk, že to není něco, co jste si sami vybrali, protože vám to tak vyhovuje, ale proto, že vás to tak prostě naučili nebo to bylo v dané chvíli nejpohodlnější a nejsnazší, uděláte první velký krok k tomu, abyste věci změnili – připustíte totiž, že změna je možná. A to je vždycky to nejtěžší, protože tím vlastně připustíte i to, že jste sami zodpovědní za to, co se vám děje a že jste ochotni investovat energii do toho, aby se to případně dít přestalo. No a v tom právě tkví kámen úrazu pro dost lidí. Ono totiž přiznat si třeba někdy v půlce života, že to, co mě otravuje a nelíbí se mi, je „jen“ zvyk a mně to došlo až teď a pokud to změním, tak to vlastně znamená, že to šlo změnit vždycky a jen já jsem byl/a takový idiot, že mi to nedošlo... no, prostě si pak trochu při pohledu do zrcadla nadáváte. A hlavně už nemáte žádné výmluvy. A to se spoustě lidí moc nehodí.

A jak to tedy se mnou dopadlo? Po asi půlročním přemítáním nad tím, co že se dotyčnému chudákovi všechno přihodilo a proč tak trpí a nemůže najít způsob, jak dosáhnout toho, co chce, jsem došla k celkem zásadní věci. Ano, daná osoba má dost komplikovanou povahu, se kterou částečně nemůže nic provést, protože některá nastavení prostě nezměníme, člověk přece jen není počítač a kompletní reset do stavu tabula rasa skutečně možný není ( a dle mého nejsme prostě tabula rasa nikdy). Ta jí mnoho věcí znesnadňuje a jelikož už to trvá dlouho a dotyčnému již není dvacet, začíná vykazovat poměrně značné neurotické rysy. Potud psychoanalýza a pokud by šlo jen o to, tak to spraví trocha snahy a pár hodin terapie. Ovšem věc má ještě jeden aspekt – dotyčná osoba za celý svůj život prakticky nemusela vyvinout žádnou energii kvůli tomu, co chtěla, všechno přicházelo tak nějak samo a bez práce.... Není to žádný můj subjektivní dojem, jelikož na moji vtíravou otázku, kdy naposled vyvinul nějaké větší úsilí a investoval nějakou výraznější energii do toho, co fakt chtěl, se ten člověk zamyslel a pak odpověděl, že „asi nikdy“. A jsme doma. A ten stav trval hodně hodně dlouho. Ono na tom nemusí být nic tak hrozného dostávat věci bez práce, ale je opravdu hodně nutné, aby si člověk uvědomil, že to je vlastně požehnání, byl za daný stav vděčný a přijímal ho s pokorou. Bohužel to u většiny lidí rozvine spíš aroganci v jakémkoliv směru, protože mají za to, že to tak bude pořád, tak co by něco řešili. K tomu ještě jeden citát, tentokrát Buddha – největší omyl je to, že si myslíme, že máme čas. Ono se časem jaksi všechno trochu mění a taky čím je člověk starší, tím víc se k němu začínají vracet věci, které předtím vyslal do světa. Zákon karmy.

Ta osoba rozhodně není ztracená a moc bych jí přála, aby byla šťastná. Ovšem vzhledem k tomu, že značná část té arogance začala zasahovat i mě, tak já už u toho nebudu. Leda by si osvojila nějaké úplně jiné zvyky...

13 komentářů:

  1. Reni, nádherný článek i když je napsán ze smutných pohnutek a to mi jen potvrzuje, jak silná jsi osobnost. Miluju ty citáty, které jsi tady zmínila, to si někam napíšu :-). Tolik moudra, já vždycky musím Tvoje články číst aspoň dvakrát třikrát pěkně si je pochroupat - úžasná to strava. Díky Ti za ni. Bohužel Ti musím dát jen za pravdu, však víš. Někdy prostě i sám "terapeut" nebo přítel se musí rozhodnout, že už dál nemá smysl plýtvat svou energii na člověka, kterému chybí motivace. Ty jo, že se v životě o nic nesnažil - to je drsný a máš pravdu, to je jádro pudla. Kápla jsi na to! Já v životě neměla zadara lautr nic (možná tak leda fyzický vzhled :-), ale neberu to nakonec jako špatnou věc, nikomu neskládám účty, nečekám že mi někdo něco zadara dá a jdu nebo nejdu si za vším sama...dnes už vím, že to je dobře, i když jsem se taky v různých dobách litovala :-))....Ještě jednou díky a je fajn, že sis tady tu terapii pro sebe udělala, určitě pomůže i ostatním....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marci, moc děkuju a jsem ráda, že to dává aspoň trochu smysl, jak to je čerstvý, tak jsem měla strach, aby to nebylo nějaký moc autistický. Se přiznám, že tohle je poprvé, co se mi povedlo se z vlastní vůle od nějakého takového člověka úplně odstříhnout dřív, než mě to úplně vydeptá, asi jsem věkem přece jen trochu zmoudřela :-) Jako já třeba nejsem žádný velký zastánce takové té teze, že si člověk musí všechno vybojovat a je odměňován jen podle míry svojí snahy, ono to může vytvořit takové to "válečné" prostředí, že teda život je boj a pak si člověk přitahuje jen víc a víc bitev. Ale myslím, že naprosto zásadní věcí, která se dost opomíjí, protože není moc "moderní" je opravdu vděčnost - bohu, vesmíru, osudu, předkům, to je fuk, ale prostě vážit si toho, co mám, pokud jsem to dostal "bez práce", tak tím víc a užívat to s pokorou a radostí. Bohužel realita je spíš opačná a je jedno, čeho se to týká, což dobře dokládá úsloví Rychle nabyl,rychle pozbyl. To je z praxe, není to žádný "zákon". jsou lidi, kteří velmi dobře a moudře nakládají s tím, čeho rychle a bez práce nabyli. Ale moc jich není, bohužel.

      Vymazat
    2. Naopak Reni, já obdivuji jak si dokázala i pod vlivem prožitků napsat takový objektivní článek....Gratuluji, že jsi se dokázala odstřihnout, taky to nijak moc neumím, ale člověk fakt nějak věkem asi zmoudří (teda jak kdo :-) a musí si vybrat kam tu svou energie bude směrovat a na koho.
      Určitě máš pravdu o tom věčném boji, to je ten opačný extrém a není dobré ani jedno. Vděčnost je fakt zoufale nedostatkové zboží, buď to lidi všecko házej na boha, jak dobré tak zlé anebo jsou nevděční...já měla k těmhle věcem jako je osud či vesmír či co vždycky určitý respekt a momentálně cítím vděk i za to, že vysvitlo slunce, i když mi není třeba dobře. Lidi to asi opomíjí proto ten vděk, že mají pocit, že to je přece samozřejmost....

      Vymazat
  2. Tak ono v tom zvyku a stereotypu je určitá jistota- třeba mě to štve, ale aspoň vim, co to je, tak se bojím pouštět do neznámých vod. A taky je určitě stokrát jednodušší změnit kavárnu než třeba partnera a tím potažmo celý život. To nemyslím nijak proti tomu cos napsala, chápu, že to měl být příklad. Ale hrozně se mi tady s tím zvykem pojí ten strach, jak jsi minule psala, že o něm taky bude řeč... No, koukám, že píšu dost zmateně, tak toho radši nechám:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozumím :-) Tak jednak samozřejmě, že zvyk poskytuje jistou iluzi jistoty, ovšem trvám na slově "iluze". Nicméně v tom druhém si tak úplně nerozumíme - pokud mluvím o nějaké změně, tak prakticky nikdy nemám na mysli změnu nějakých vnějších podmínek. Vezmu za příklad toho partnera. Mám partnera, nejsem s ním šťastná, něco mi vadí. Jako logický krok-změna se v tomto případě jeví změna partnera. Ale ono to tak úplně není. Protože to, jaký ten současný partner je, je důsledek něčeho v mojí hlavě, z nějakých důvodů mám právě toho člověka, kterého mám. Takže změna partnera by nemusela vést ale vůbec ke zlepšení, proto je tak často vidět, že si lidí vybírají partnery, kteří jsou jak přes kopírák. Ale pokud určitým způsobem změním svoje myšlení a pohled na věci, tak důsledkem může být klidně i to, že se můj vztah se stávajícím partnerem naprosto přetransformuje a spousta věcí začne fungovat úplně jinak. Kdybych to na vlastní oči neviděla, tak bych tomu možná taky nevěřila :-)Tou změnou myšlení mám na mysli něco takového, co se třeba člověku stane, když přežije nějakou nebezpečnou situaci, třeba těžkou autonehodu. Pokud někoho takového znáte, jistě vám potvrdí, že od té doby je jeho život jiný a na věci nahlíží jinak. Ale on k tomu opravdu není potřeba ten moment mezi životem a smrtí, akorát, že bez něj je potřeba daleko větší disciplína...
      A na ten strach myslím, ale ono je to docela komplikované a komplexní téma a já ty články potřebuju napsat na jeden zátah, mám problém to psát po kouskách. Takže potřebuju vychytat moment bez dětí :-)

      Vymazat
    2. Aha, už tomu lépe rozumím a vlévá mi to naději do žil:-)

      Vymazat
    3. Skvělý komentář Reni o těch partnerech, kdybych to nezažila asi neuvěřím a máš velkou pravdu o té disciplíně... tváří tvář smrti se to přece jen jinak všecko přehodnocuje...tam není místo pro nějaké kličky :-)) V tom partnerství funguje to zrcadlo taky někdy až děsivě :-D

      Vymazat
  3. Ahoj kocko, zkusim ti predat stafetu "Tag Libster Blog Award", tak budu moc ráda, když ji prijmes :-).

    OdpovědětVymazat
  4. Článek se mi velmi líbil, ale nevím, jak slovy vyjádřit můj souhlas. Prostě je to tak, jak píšeš. Umím dlouze povídat, ale na psaní moc nejsem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuju moc. Já jsem ráda, když si článek najde čtenáře, kteří s ním tak nějak rezonují a jak moc se k tomu dotyčný vyjádří už je vedlejší.

      Vymazat
  5. Taky nemůžu jinak než souhlasit a v duchu přitakávat. Pořád nechápu, že neexistujou lidi, co nevěří v karmu a jen sedí doma na zadku a čekaj, že prostě všechno štěstí jednou zaklepe na dveře. Jasně, občas se tak možná děje, ale už jen to nicnedělání by mě zabilo. Pro mě je hnacím motorem cokoliv novýho, změna, nový prostředí. Jenže trochu se bojim, že s tímhle budu mít v životě ještě sakra problémy. Že když se začnu nudit, hledám něco novýho, činnost, místo, že se nikdy nezvládnu usadit a hlavně, že se mnou nikdo nikdy nevydrží. Jenže pro mě je stereotyp synonymem smrti a nějak nevim jak se přesto dostat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevěřím, že by se to, byť jen někdy, dělo, jsem fakt přesvědčená o tom (a všechno, co vidím kolem, mi to jen potvrzuje), že se k člověku vrací to, co vysílá, ať už vědomě či nevědomě. Pokud nevysílá nic, nestane se nic, resp.on vysílá, většinou ti lidi, co nic nedělají, vysílají to, jak je všechno na hovno a nic nemá a cenu, no a přichází k nim zpět právě tohle.
      Jsi mi připomněla Coelha (jsem ujetá na citáty, pokud si ještě někdo nevšiml :-) ) - Pokud si myslíte, že dobrodružství je nebezpečné, zkuste rutinu, to vás zaručeně zabije (dost volný překlad z aj, takže kdoví, co ve skutečnosti řekl, ale je to přesný :-))) )
      Hele a ty koukej přestat říkat takový nesmysly, evidentně postrádáš moje psychologická okénka :-P Ty si sugeruješ sama, že to je problém. Ale ono je to všechno o úhlu pohledu, jasně, pro člověka, co chce akorát sedět doma na prdeli, bys byla celkem velkej problém, ale copak ty bys někoho takovýho chtěla? Vždyť jsi sama řekla, že by tě to zabilo. Tak co řešíš? Dělej to, co chceš, co tě těší a bez čeho bys stejně nevydržela a až bude čas, tak on se někdo objeví. Ale až budeš připravená a to ty nejseš, protože jak bys chtěla akceptovat u někoho jinýho něco, co ti přijde problematický i u tebe. Ono zas nejsi takovej exot, abys byla jediná na světě, zaručeně se najde někdo, kdo to má podobně :-)

      Vymazat
    2. Samozřejmě že postrádám tvoje psychologický okénka, jinak bych ti sem nepsala ve dvě ráno :-)

      Vymazat